Leksis - en god historie

En god historie



Coca Cola

Coca Cola

Visuel identitet

Intuitivt aflæser og forstår vi en lang række visuelle symboler. Selv ganske specifikke symboler aflæser vi ubevidst og har forestillinger om. I skolen har vi lært at skrive og forme bogstaver, ord og lært færdselstavlerne. Vi har lært om deres funktion og direkte betydning. Deres form og underliggende mening, skal vi kalde det “det mellem linjerne,” er en tavst opbygget viden, vi selv danner. Ligesom følelsen af hvad der er behageligt eller afskyvækkende. Når vi ser film, aflæser vi lynhurtigt, hvem der er de gode, og hvem der er de onde. Det er instruktørens bevidste manipulation, hans billedsprog, der får os til at vælge og opfatte den identitet, der er lejret i skuespillerne, sort på hvidt. For heltene er hvide, og skurkene er sorte. Sådan var det i 50’ernes westerns, sådan er det i nutidige eventyrfilm. Troldmanden Gandalf fra Ringenes Herre er gammel, hvidhåret, vis og klædt i hvidt – han vil verdens overlevelse. Darth Wader fra Starwars derimod er sort, med nazihjelm og forpint vejrtrækning – han vil have magt over verden og er ligeglad med andre. Det gælder også for design og til en vis grad visuel identitet. Designerne arbejder bevidst med designelementer, der forfører os som tilskuere i en bestemt retning. De skaber en identitet, som vi ubevidst opfatter.

 

K1#004 Henry Ford Underskrift

Tegn en streg – ikke for langsomt – hen over papiret. Stregen har karakter. Den er formodentlig en konveks linje, der hvælver svagt væk fra dig. Dens tykkelse er nødvendigvis heller ikke ens. Den starter tykt og ender svagt, måske. Den er mellem 8 og 10 cm lang, for det er, hvad dine fingre kan strække sig over, uden at håndleddet flyttes. Denne simple streg er grundstenen i al design. Tja, tænker du og ser på mylderet af præcise små bogstaver på denne side. Der er lang vej fra en stor frihåndsstreg ned til denne sides 11,5 punkt Corbel typografi, og dog. For den bløde streg er grundlaget for al underskrift og tegning i almindelighed. Det handler ikke om, hvad der kan tænkes, men hvad der kan gennemføres med en hånd. Håndleddet giver den svagt hvælvede streg. Trykket leveres af underarm og hånd. Endelig giver fingrenes pincetgreb stregen krøller, hvis de kræves. Og det kræves der jo, når der skrives under. Hurtigt, igen og igen. Underskriften varierer måske lidt, men er alligevel ens fra kopi til kopi. Læselig er den langt fra altid, men som et tegn er den klar og genkendelig. Din underskrift er dit design og din bevidste visuelle identitet.




Hjemmeside af AWORK Webbureau